Friday, April 29, 2011

Menongkah Arus!

Bismillahirrahmnirrahim:..

Salam Sayyidul Ayyam. Moga belahan langit hari ni dilimpahan rahmat buat seluruh jiwa yang mendasari makna pengabdian diri. Amin..

Kadangkala, kita tidak dapat menolak desakan-desakan diri yang mahu menongkah arus yang sedia ada terbentang di depan mata berbanding hanya larut dan hanyut mengikut arus. Ya, kadang-kadang ada untungnya jadi orang yang menongkah arus. Kenapa tidak? Tahukah anda, ramai motivator terkenal meletakkan indikator 'gila-gila' adalah ciri-ciri insan kreatif. Dan kebiasaannya, gila-gila itu ditakrifkan sebagai berani menongkah arus. Jadi, saya percaya. Tidak dapat tidak, menongkah arus itu kadang-kadang jadi keperluan.


Apa yang hendak ditongkahkan?

Cuba lihat ini:

“Pasukan yang hebat adalah apabila ahlinya mampu untuk saling menampung kekuatan dan kelemahan yang dimiliki.”

Anda setuju? Barangkali, ya. Tapi ini yang mahu ditongkahkan.

Teringat kala menjadi pelajar di bangku sekolah, selalu 'team work' ditekankan dan disumbat-sumbatkan doktrin bahawa KERJA HEBAT hanya terhasil dengan TEAM YANG HEBAT. Saya tidak nafikan. Malah, saya telah berada dalam arus ini sejak berdekad. Tambah-tambah lagi tika di anjung Puteri, 'batch spirit', 'house spirit' hatta 'dorm spirit' pun dipintal-pintal dalam cadar identiti diri si PUTERI! Sehinggakan kayu ukur semua prestasi ini dinilai pada sistem MERIT yang begitu intim bagi setiap pergerakan pelajar! Sampai-sampai seorang kaunselor sekolah saya melabelkan kami sebagai ROBOT! Bunyi seperti agak sadis, tapi itu realiti!

Untuk apa semua ini? Tidak ada lain jawapannya. Semata-mata kerana demi kelangsungan produk manusia yang berkualiti yang miliki daya bukan sahaja unt mencapai keunggulan prestasi individu bahkan demi membentuk komuniti yang hebat! Hebat bukan? Semua itu juga secara tidak langsung melayarkan pada kita ceritera tentang kepimpinan!


Tapi, usia dan pengalaman sedikit sebanyak cuba menggugah doktrin ini. Bukan untuk menjejaskan prestasi, sebaliknya demi langkahan yang lebih berpendiri!

Mungkin kadangkala, sukar untuk memahami semua perkara.
Memang, kadang-kala ilmu yang sampai ke benak belum tentu sampai ke hati. Boleh jadi, masa dan ketika yang jadi penentu tahap kefahaman pada ilmuyang dipateri. Pernah terbias pada mata saya, menatap titipan seorang penulis:


"tidak semua perkara sampai pada orangnya, sampai juga pada masanya,

tidak semua yang telah sampai masanya telah sampai juga pada orangnya."


Oleh itu, jangan rasa resah dengan ilmu yang anda peroleh tapi belum cukup kudrat untuk anda menghadamnya. Pengalaman dan masa akan memasak ranumkan ilmu anda.


Kembali kepada TEAM YANG HEBAT tadi. Sahabat intim komuniti adalah kepimpinan. Pasti ianya menuntut kepada kapasiti individu untuk mengisi lajur kepimpinan. Intipati yang merajah arena kepimpinan adalah kerjasama dan sokongan. Saya percaya, ramai antara kita yang meyakini bahawa kekurangan sesebuah barisan kepimpinan itu dapat ditampung apabila setiap ahli barisan kepimpinan itu mampu memanfaatkan kemampuan dan kelebihan masing-masing untuk mencorak kepimpinan mereka yang tersendiri. Yang lebih penting mereka mampu menampung kekurangn dan kecacatan rakan sepasukan daripadan merenjatkan kredibiliti kepimpinan mereka.


Namun, saya sekadar cuba menarik anda untuk kembali membetulkan haluan persepsi ini atau dengan kata lain menambah panji pendirian ini agar lebih terhala dan lebih berhati-hati panduannya. Lihat pula cebisan ini:



انزلو الناس منازلهم

“Posisikan manusia pada posisi mereka” ( HR Abu Daud da Sahih Hakim)

Lihat, betapa Baginda Rasulullah SAW begitu teliti mengajarkan kita strategi kapimpinan. kebijaksanaan meletakkan seseorang itu di posisi yang betul sesuai dengan kemampuan dan kepakarannya, pasti menjamin kemaslahatan dan keuntungan buat pasukan pimpinannya




Saya loretkan ini. Mari nilai sama-sama nilai dan perhalusi. Benar, dalam kerja berpasukan saling melengkapi adalah keperluan. Tapi, terlebih dahulu sebelum itu perlu kita ingat, meletakkan individu yang betul pada kemampuan yang betul dan pada kedudukan yang betul adalah syarat wajib sebelum pasukan itu menyatukan tenaga kemudian barulah kekuatan dan kelemahan dapat diselaraskan. Tidak dapat tidak, berbalik kepada kemampuan individu!


Jika, sejak awal lagi telah meletakkan individu yang salah, pada kedudukan yang salah dan kemampuan yang lemah, Awal-awal lagi pasukan itu telah menempa panji kehancuran untuk pasukan itu!


Maka, tidak keterlaluanlah jika saya mengatakan bahawa kekuatan dan kelebihan yang dimiliki oleh individu dalam sesebuah pasukan belum tentu menjamin
kelemahan individu dapat ditutupi dan kegagalan individu itu dapat dihindari. Karisma dan kredibiliti bukan satu perkara yang boleh ditampung ditutupi
sesuka hati melainkan memang untuk mereka yang ahli!

Sekadar mencerahkan pandangan...walahualam

No comments: