Saturday, April 16, 2011

Inspirasi Al-Kahfi

Bismillahirrahmanirrahim..

"Hati-hati baca buku tu." Pesan ayah tatkala menoleh melihat saya membelek salah satu buku di maktabah ayah.

Jarang ayah berpesan demikian untuk mana-mana buku yang saya sambar untuk tatapan. Tapi, kali ini, buku Membangun Syurga (Tafsir Surah Al-Fatihah), serius benar pesanan ayah. Itulah juga kali pertama saya menatap tulisan Nur Cholis Madjid. Itu semua gara-gara operasi saya menyelongkar maktabah ayah selama 3 bulan terperuk di teratak seusai SPM.

Tanpa disangka, rupanya kali ini bedahan ke atas buku Ashabul Kahfi oleh Maslahul Falah (terbitan Media Insani) merapatkan semula jodoh bacaaan saya dengan tulisan Nur Cholis Madjid atau lebih dikenali sebagai Cak Nur. Maslahul Falah rupanya turut tidak ketinggalan meneliti cebis-cebis tulisan beliau. Saya sepatutnya perlu menyelongkar maktabah ayah lebih awal lagi untuk memahami konsekuansi penulisan-penulisan beliau. Tapi, apakan daya memang kelembapan daya saya masih tidak mampu membongkar semua isi maktabah. Rugi. Usia muda, otak masih segar tapi sayang ketekunan masih tumpul.

Sebaiknya, ditangguh dulu perbicaraan tentang Nur Cholis Madjid kerana kajian saya masih campung tentang tulisan-tulisan beliau. Tapi, cukup saya katakan Indonesia sudah memiliki jutaan lambakan penulis-penulis sehinggakan pengemis-pengemis ilmu berkejar-kejar menceduk semua bahan hamburan mereka. Sehingga kadang-kadang para pembaca perlu begitu benar-benar berhati-hati untuk menadah benak menerima semua hasil-hasil penulisan perbahasan mereka. Budaya penulisan dan perbahasan secara ilmiah seolah-olah sudah mendarah daging dalam masyarakat mereka.

Umpamanya, hari ini seorang Penulis A di sana membahaskan tentang sesuatu disiplin ilmu menurut kajian dan kehafamannya, maka esok harinya pasti akan ada lagi Penulis B yang menerbitkan hasil karyanya sama ada untuk menjawab semua perbahasan yang ditulis oleh Penulis A atau mungkin menambah baik penulisan si Penulis A. Saya melihat, para ahli akademik dan ilmuan di sana cukup proaktif dalam pembudayaan ilmu.

Tapi nyata, saya hampa apabila menoleh ke sisi negara tercinta. Sudahlah masyarakat kian sakit nilai akhlaknya, makin sakit bila nilai intelektual turut hampir lumpuh. Mungkin kelihatan seperti isu lapuk, kerana seingat saya ketika terkial-kial saya menulis karangan Bahasa Melayu di tingkatan satu, tajuk kerendahan nilai intelektual dan ketandusan bahan ilmiah di negara sering menjadi tajuk pilihan guru bahasa melayu saya. Aduh! hanya kurang 2 tahun dari sedekad saya meninggalkan bangku tingkatan satu, tapi pola masyarakat tampaknya masih seperti siput! Mungkin, revolusi masih belum bertapak dalam minda dan jiwa masyarakat di tanah air.

Ya. Kerana anjakan kemahuan dan keazamanlah jiwa dan minda masyarakat terdahulu mula mengalami transisi-transisi pola pemikiran lantas membentuk tamadun manusia yang begitu membanggakan. Tak perlu melangkah jauh. Cukuplah untuk kita berbangga dengan ilmuan Islam yang ribuan itu. Tiada lain kuncinya adalah menceduk semula sejarah mereka. Sejarah ketekunan mereka, sejarah kajian mereka.

Bedahan ke atas buku Ashabul Kahfi juga tidak ketinggalan membawa pembaca menyorot satu persatu catatan sejarah sebagai inti utama perbahasan isu Al-Kahfi. baik dari sorotan pandangan ilmuan Islam mahupun bukan Islam.

Keratan tulisan Ziauddin Sardar (Rekayasa Masa Depan Peradaban Muslim, 1993) turut bersetuju bahawa dorongan untuk mempelajari sejarah membuatkan pengkajinya terinspirasi untuk menentukan corak tindakan yang merupakan natijah kepada penilitian dan penilaian terhadap sebuah nilai sejarah.

"...sesunguhnya ada dorongan besar untuk mempelajari sejarah dalam Islam. Gagasan utama mengenai penilaian diterapkan untuk mengevaluasi tindakan-tindakan masa kini. Kerana seluruh tindakan seseorang dan motif-motif yang mendasari tindakan tersebut cukup berperan dalam pembentukan masa depannya, termasuk msa depan setelah kematiannya, maka apapun yang dilakukan kelmarin, tidak akan terhapus hari ini, begitu juga dengan tindakan hari ini yang tidak akan terhapus esok." (39)

Cuma seperkara yang saya mahu contengkan di sini. Bahawa pola penentuan tamadun manusia sudahpun termaktub nasibnya. Hanya tinggal kita melunaskan kajian dari sejarah lampau. Nilai semula, dan lorekkan langkah yang seterusnya. Ya. Kelihatan seperti teori. Tapi saya percaya, melalui rakaman peristiwa-peristiwa yang kian mengasak masyarakat dunia hari ini, jika kembali diteliti, pola keseluruhannya hampir sama. Semuanya adalah natijah dari sejarah. Sama ada baik atau buruk cuma itu bezanya.

Saya ambil satu contoh mudah. Dalam surah Al-Anbiya' : 25

"Dan Kami tidak mengutuskan seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan kami mewahyukan kepadanya, " bahawasanya tidak ada tuhan melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku."

Meneliti ayat ini, membuktikan kepada kita bahawa telah tersurat dalam rahim sejarah bahawa sejak penurunan rasul Allah ke muka bumi, tugas mereka tidak lain adalah menyeru kepada Allah atau lebih popular istilahnya adalah Ud'u Ila Allah (dakwah ila Allah).

Maka, mahu tidak mahu perintah agung ini perlu dituruti oleh semua manusia di mana-mana zaman. Apabila mengaku pejuang agama, maka tanggungjawab mereka adalah menyeru manusia kepada Allah. Bukan membidikkan padanya kata pendua atau berlapis-lapis tujuan pengakhiran matlamat seruan mereka.

Tidak dinafikan, kini sudah begitu ramai yang tersedar bahawa diri mereka adalah 'duta' yang bertanggungjawab membawa seruan menghayati agama Islam. tapi , malangnya kadang-kadang langkah tersadung ditengah jalan menyebabkan matlamat berubah laluan. Seruan Ila Allah rupa-rupanya telah bersulamkan seruan sampingan yang mungkin berkepentingan yang tersendiri. Barangkali juga kefahaman belum benar-benar mendasar pada jalan yang ditempuh.

Pesanan untuk diri dan yang menatap hati dan minda di jalan ini, tuangkanlah kefahaman yang sahih dalam gayung perjuangan. Agar segar dan tidak tercemar jalan perjuangan dakwah Ila Allah ini.

Ya, sejarah sudah banyak merakamkan betapa kemenangan itu hampir, tapi langkah kita yang kadang-kadang melambatkannya. Satukanlah matlamat pada jalan dan posisi yang paling sahih, kelak natijah sejarah itu pasti baik polanya.

Pemuda Al-Kahfi dan Qitmir benar-benar menginspirasi untuk kembali mengevaluasi nilai keutuhan aqidah dalam perjuangan. Sejarah Al-Kahfi juga berjaya membuka mata untuk kembali belajar untuk menyusun strategi tindakan melalui tribulasi dan ancaman. Anda bijak? Jika ya, bedahlah sejarah Al-Kahfi. Pasti anda terinspirasi satu keajaiban untuk azam dan aksi anda.

Wallahualam.


No comments: