Thursday, January 14, 2010

Ribut Tanah Airku Ribut

Assalamualaikum w.b.t

Kalau catatan pertama saya tentang tanah air saya adalah tentang isu sang pemerintah. Dan kali ini juga barangkali ada kaitannya. Saya memang bukan seorang pengulas yang baik untuk mewakili sebarang bentuk kejadian di tanah air. Mungkin juga bukan saya jenis yang suka mengulas. Tapi, tanah air saya sedang ribut sekarang. Mungkin juga penduduknya suka akan keributan. Isu kecil dibesar-besarkan. Isu besar dikerdil-kerdilkan. Alahai tanah airku. Kali ini saya memang tidak senang duduk. Isu kali ini bukan yang seni kerdil. Tapi mega gergasi. Anda tenang-tenang sahaja. Teliti satu persatu. Buang hawa nafsu yang gila tidak terarah. Letakkan rasional dan kebijaksanaan akal di tempat yang sepatutnya. Sekiranya anda yang pernah melantunkan kalimah syahadah sepatutnya lebih beruntung dan lebih saksama untuk menyaksikan dan meletakkan posisi anda di taraf yang sebaik-baiknya. Cukup rasanya untuk saya tampilkan ulasan-ulasan di bawah yang mungkin memberi sedikit pencerahan bersama.

satu

dua

tiga

empat

lima

enam

tujuh

lapan

sembilan

Bertimbun-timbun ulasan dan sorotan pandangan individu dan institusi yang cacamerba cara dan rupa. Anda bijak bukan? Teroka dan nilai dengan saksama. Pokoknya biar anda mengerti dan faham duduk perkara dan prinsip yang sebenar. Jangan jemu mencari hakikat kebenaran.

Salam mengundur diri.





No comments: