Sunday, January 24, 2010

Sedetik Cuma

Bismillahirrahmanirrahim...

Selawat dan salam buat Nabi Junjungan Tercinta Rasulullah SAW, keluarga baginda, para anbiya, para sahabat, tabi'in dan seluruh umat Islam. Moga-moga pemilik mata-mata yang sudi merenung tulisan-tulisan di paparan kumal ini terus dilindungi dan dirahmati Allah SWT.

Renunglah. Sedetik cuma.

Cubalah sesekali tunduk ranap ke bumi. Kerana apa? Kerana kita selalu berdabik dada di Bumi Yang Punya Pencipta. Megah dengan segala yang dimiliki. Kemewahan, kesenangan, kekuasaan, kebijaksanaan, dan segala jenis kenikmatan yang kita punya diguna sehinggakan kita lupa suatu ketika semua ini bakal luput tidak tinggal walau sebesar hama. Kadangkala kita juga lupa bahawa kita juga adalah hasil seni rekaan Yang Maha Pencipta.


"Wahai empunya jiwa, jalinkan sesuatu hikmah itu dengan hati yang tulus. Kelak akan akan terzahir sesuatu yang suci. Jiwa manusia itu terlalu banyak rahsia. Namun manusia itu sendiri gagal menggalinya. Semuanya hanya kerana hadirnya hijab yang menutup antara dia dan Pencipta. Bertenanglah wahai jiwa, tafakurlah sedetik. Riakan hatimu dengan meratib namaNya. Renungkanlah jauh ke dalam dirimu, betapa melangit rahmat Tuhan buatmu. Pudarkanlah segala noda yang menghitam di dadamu,. Moga tersingkap segala rahsia antara jiwa dan Pencipta."

"mereka memandang (azab) itu jauh (mustahil). Sedangkan kami memandangnya dekat (pasti terjadi)" Al-Ma'arij:6-7

No comments: