Tuesday, June 2, 2009

Rindu Dia


Saat ini saya jadi rindu. Tatkala fikiran dibebani dengan figur soalan-soalan peperiksaan yang silih berganti datang memenuhi ruang-ruang neuron di minda, saya mula rindu. Rindu akan bonda di teratak kesayangan saya. Rindu akan kaum keluarga di tanah air. Beban rindu saya bertambah-tambah lagi, saya rindu benar dengan sahabat2 saya di tanah tumpah darah saya. DIA, itu antara wajah yang menghiasi pandangan mata hati saya saat ini. Dia antara sahabat yang begitu halus budinya. Halus hatinya. Terkenang kembali saat akhir di bangku persekolahan.



"Tidak beriman seseorang itu sehinggalah kamu kasih terhadap saudara kamu sebagaimana kamu mengasihani diri kamu sendiri" (HR Bukhari dan Muslim)


Dialah yang telah membuka mata hati saya. Rupanya dia mulia. Rupanya dia pilihan Allah untuk membawa saya ke dunia realiti. Saya jadi rindu. Rindu menatap wajahnya. Rindu mendengar kalamnya. Biarpun dia seorang yang begitu pendiam dan suka memendam rasa, walaupun dia kelu tidak berkata, saya tahu rasa hatinya. Saya tahu kejujurannya. Menerima saya seadanya. Dialah yang berjaya membuatkan air mata keegoan saya selama ini tumpah. Entah ke mana lenyapnya rasa malu saya untuk menumpahkan air mata ini di hadapannya. Bukan setakat menitis, tapi bercucuran air mata saya saat mendengar pengakuan ikhlas dan suci darinya. Sedangkan saya memang seorang yang begitu sukar menumpahkan air mata. Betapa manisnya ukhwah bila disulami kejujuran. Biar dia hanya insan biasa tapi dia punya aura yang luar biasa.



"Indahnya ukhwah andai disulami kejujuran dan keikhlasan untuk mencari redhaNYa"



Saya harap kamu tenang di Malaysia. Kerana kamu juga saya ditakdirkan berpijak di bumi anbiya’ ini. Tidak saya sangka rupanya kamu begitu mengambil berat setiap kalam saya. Sehinggakan hasrat kecil saya untuk memijak bumi anbiya’ yang saya suarakan ketika berbual-bual santai di waktu senggang ketika itu juga kamu semat baik-baik. Terngiang-ngiang lagi perbualan saya dengan kamu melalui telefon hampir dua tahun lepas.


“ nak teruskan tak hasrat ke bumi anbiya’. Insyaallah kalau mahu, hubungi ........... insyaallah dia boleh bantu. Ana sokong sangat kalau enti ke sana.”

“enti bagaimana? Hendak ikut sama ke sana?”

“tak mengapa, ana di Malaysia. Enti dulu ke sana, ana insyaallah, ada rezeki sampai la.”


Kamu di matrikulasi. Kamu anak yang baik. Mahu terus menemani bonda. Mahu terus membantu bonda mendidik adik-adik. Bertuah benar adik-adik kamu, memiliki insan seperti kamu dalam keluarga. Alangkah bahagianya bonda dan ayahanda kamu memiliki kamu sebagai cahaya matanya.


Terima kasih wahai teman. Saya menulis ini bukan kerana apa-apa. Cuma saya hanya mahu menyatakan terima kasih saya buat kamu. Dedakasi buat seorang teman yang begitu jujur. Seorang teman yang begitu ikhlas. Kekurangan dan kecacatan diri ini bukan penghalang buat kamu menerima saya. Mulianya hati kamu. Tidak tahu lagi bagaimana mahu menyatakan penghargaan saya buat kamu. Begitu besar nikmat Allah berikan buat saya. Rasa malu padaNYa. Walaupun begitu banyak keingkaran saya pada DIA, dia tetap kurniakan permata ini. Menjadi cerminan saya.


Saya jadi rindu pada pertemuan kita yang terakhir. Malam yang menjadi saksi. Saya ingat lagi saat itu, hingga jam 3 pagi kita berbual. Tidak pernah selama 17 tahun saya hidup sebelum itu, saya merasakan saat yang begitu manis sebagaimana malam itu. Saya ingat lagi, kamu mengalunkan terjemahan surah Al-Ahzab ayat 59 yang begitu menyentuh hati seorang muslimah. Walaupun memang sudah saya maklum akan kandungannya, tapi malam itu seolah-olah ada sesuatu rasa yang ghaib yang menusuk di hati ini. Membuatkan saya begitu terharu menerima apreasasi begitu. Kamu begitu jujur menyatakan segalanya. Saya berpegang hingga hari ini. Moga akan ada lagi seribu manusia seperti kamu.


Terima kasih atas utusan email kamu dari Malaysia. Utusan kamu itu meniupkan lagi semangat saya. Saya doakan kamu dapat juga ke sini. Bersama-sama saya menggali rahsia ilmu Allah. Saya doakan kamu sentiasa kuat menghadapi segala cubaan Allah buat kamu. Jangan kamu gundah, Allah akan bersama-sama insan yang mulia hatinya seperti kamu.


Saya rindu mahu ketemu dengan kamu..



1202

2 jun 2009

No comments: