Friday, February 5, 2010

Saiyyidul Ayyam Mengingatkan..

Bismillahirrahmanirrahim...

Saiyyidul Ayyam Mengingatkan..

Detik ini 21 Safar 1431, sudah hampir separuh bulan Safar ditinggalkan bererti juga sudah hampir 2 dekad juga umur ini berlari. Berlari meninggalkan gerbang 16 Safar yang lalu. Detik yang sama 16 Safar 1411, mata dan jiwa kerdil ini mula mengenal dunia. Saat ini juga merakamkan keperitan bonda, keresahan ayahanda menanti sang puteri lahir ke dunia. Wahai ayahanda wahai bonda, hari ini anakandamu sudah remaja dewasa. Sudah jauh meninggalkan saat melata di sisi mata. Walau kini tidak bertamu mata menatap rupa, tapi bayangan ruh dan semangat tidak gugah walau seketika. Terima kasih yang tiada terhingga atas perit jerih kalian menatang permata ini. Moga redhaNya menaungi kalian dan kaum keluarga ini.

Saiyidul ayyam benar-benar mengubat jiwa. Sayu mendengar kalam-kalam Al-fadhilatul Syeikh Yusri Rushdi Hafizahullah menyusup meresap lembut ke dalam atma. Rahmat allah itu luas. Rahmat Allah itu luas. Allahuakbar! Alhamdulillah! Berulang kali Al-fadhilatul Syeikh menyebutnya. Bagai mengerti jiwa-jiwa muridnya. Moga Allah SWT terus menerus merahmati Al-fadhilatul sheikh dah keturunannya.

Saiyyidul Ayyam mengingatkan lagi...

Betapa kita selalu lupa. Betapa kita selalu alpa. Bahawa Rahmat Allah SWT itu luas tidak terhingga. Mengapa perlu ada putus asa jika jiwa meyakini bahawa bantuan Allah tidak pernah padam bahkan sentiasa mengunjungi kita. Hanya yang menentukannya adalah sejauh mana pengharapan kita. Hidup bukan mengejar ganjaran pahala semata. Namun hakikat sebenar adalah mendamba redha Allah SWT dalam setiap detik denyutan nadi. Wahai diri yang bakal meninggalkan pesona dunia, perlu kau sedari, perit memikul beban khalifah di muka bumi Allah SWT itu ada galang gantinya. Redha Allah SWT itu adalah kemanisan yang tiada taranya.

Saiyyidul Ayyam berbahasa lagi...

Seawal pagi memenuhi undangan. Sebuah lagi masjid terbina. Mabruk 'alaik untuk kalian. Moga bahtera hidup dilayari dengan tenang seadanya. Allah SWT bersama kalian. Moga kelak beduk-beduk perjuangan terus menerus berpalu dengan hadirnya dua tiang seri yang teguh dipasak dengan ikatan suci ini. Barakallahulakuma wa baraka 'alaikkuma wa jama'a bainakuma fi khoir..Ingatlah wahai empunya nyawa, ikatan ini demi memburu redhaNya. Janganlah dilekakan dengan nikmat dunia yang penuh tipu daya. Binalah sehebat-hebat kekuatan. Biar bisa menjadi sehebat-hebat perjalanan di muka bumi tuhan.

Ya Allah, kuatkan jiwa-jiwa yang ingin mencariMu. Jangan dilemparkan ujian yang tidak mampu ditanggunginya. Naungi dengan redhaMu sepanjang masa. Amin Ya Rabbal 'alamin..