Friday, November 6, 2009

Tandus?

Kalam itu diluncur lagi!

Ya, satu bedilan hebat untuk yang mahu berfikir. Buahnya sekarang adalah benak fikiran yang punya daya untuk mentaakul. Tandus masa? Satu pengingkaran yang nyata. Dua puluh empat jam tiada lebihan dan tiada pengurangan. Hujah itu sudah ampuh. Mengapa perlu ada dalih? Sumpah Tuhan Dengan Masa sudah dilupa?

Tandus kalam? Lembaran agung itu sudah terbentang. Mengapa tidak di singkap teliti? Sekadar menanti untuk diberi? Sia-sia! itu bukan ertinya sebuah hidup. Bukankah yang Terbaik itu yang mampu menerima dan memberi? Satu lagi pengingkaran yang nyata. Hakikat hamba bukan mengikut tuli tapi harus mengabdi!

Satu yang hampir kamu lupa! Tandus budi!Konon sudah lautan keringat dikorbankan. Konon seruan Ilahi kamu sebarkan. Sudah lupa budi bukan untuk dijulang bilang, tapi sisiNya Tuhan yang perlu direntang. Mahligai adabi lupa kamu singgahi. Hanya gemar budi manusiawi yang dikelit rapi.

Tandus medan?
Kompas hidup sudah matikah? Sehingga jarum sudah tidak mampu menunjuk laluan? ruang itu yang kamu sempitkan. sasaran itu kamu yang kecilkan. Sedangkan luas benar bumi Tuhan. Tidak cukup dengan tandusnya kebuk pemikiran kamu, Insan lain pula yang kamu seret ke situ. Kamu fikir kamu cukup perkasa? Atau kamu lupa ada yang lebih BERKUASA?

Tandus lagi?
Bukan salah sumber alam!
Telunjuk bengkok ke sisi!
Kuku Besi atau Diktator Keji, pilihan itu di hati?

Tidak!
Sumber Suci tidak TANDUS,
Fitrah Insani Toriq adalah yang qudus!

No comments: