Wednesday, November 11, 2009

Campur Aduk, bolehkah?

Pembacaan saya ke atas subjek fisiologi malam ini, membuatkan saya memikirkan tentang sesuatu. Baiklah, cuba amati baik-baik:

Barangkali tidak salah jika saya mengetengahkan Tindakan Hormon Parathyroid dengan penulisan kali ini. Hormon parathyroid telah ditugaskan Allah dengan keberadaannya dalam tubuh di dalam kelenjar parathyroid yang berlapuk di belakang pundak kelenjar thyroid untuk mengawal atur paras dan tahapan kalsium serta fosfat bukan organik. Peraturannya adalah :

Peningkatan kalsium plasma dan Penurunan fosfat plasma= kalsium X fosfat = KETUMPATAN ADALAH TETAP dalam erti kata lain paras kalsium mesti ditinggikan dan paras fosfat mesti direndahkan

Kesimpulan: tahap dan paras kedua-duanya sama sekali tidak akan mencecah paras yang sama selama-lamanya dalam tubuh badan melainkan akan mengakibatkan ketidaknormalan pada sistem dalam tubuh badan.

Satu lagi analogi yang saya larikan daripada kesaintifikannya tapi dihampirkan dengan logiknya akal yang kaitannya tetap rapat dan mirip kepada Tindakan Hormon Thyroid tadi.

Bayangkan ada air SIRAP dalam sebuah gelas. Jika ditambahkan susu ke dalam gelas yang berisi air SIRAP tersebut, maka dengan itu SIRAP itu bukan lagi SIRAP, tetapi AIR BANDUNG. Hal ini menunjukkan identiti asli segelas AIR SIRAP telah terjejas dengan wujudnya sesuatu yang asing dalamnya yang menukarkannya kepada AIR BANDUNG. Jadi, tidaklah sama nilainya segelas SIRAP dan segelas air BANDUNG.

Senada dengan itu, hal ini yang saya fikirkan:

Demikian jugalah dengan persoalannya pembinaan diri seseorang insan. Mana mungkin sesuatu kejahatan dapat dipadamkan dengan menambahkan kebaikan melainkan kejahatan itu terlebih dahulu mestilah disingkirkan.

Tidak boleh sama sekali sesuatu yang haq itu bercampur dengan kebatilan. Inilah yang cuba diketengahkan dengan analogi AIR SIRAP. Air Sirap yang bercampur dengan susu menggambarkan campur baur akan mewujudkan satu lagi suasana baru dalam gelas yang mungkin menimbulkan kekeruhan air.

Maka, cuba bayangkan bagaimana keruh dan celarunya jika sesuatu yang benar dan bersih bercampur dengan sesuatu yang ingkar dan keji. Dosa bercampur pahala. Maksiat bercampur kebaikan. Oleh hal yang demikian, jika benar kita ingin melakukan penyucian jiwa, hati dan amalan maka, perlu dan wajiblah dibersihkan dahulu segala gelap hitam yang bertapak dalam diri.

Manakala, analogi fungsi Hormon Parathyroid dalam tubuh manusia pula membawakan bahawa untuk memastikan kestabilan atau dalam erti kata yang lain, istiqomah (berterusannya) proses mendidik diri adalah dengan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh melakukan sebanyak-banyak kebaikan serta berusaha sedayanya meninggalkan sebanyak-banyak perkara-perkara yang membawa ke arah kemaksiatan dan terhimpunnya dosa-dosa hatta perkara makruh sekalipun.

Mungkin ada kelainan dan keistimewaan yang tersendiri jika berlaku percampuran material yang mewujudkan variasi yang indah. Tapi, tidak bagi perkara-perkara yang membawa pengabdian kepada Allah SWT. Yang HAQ tetap HAQ, tiada ruang untuk berlaku percampuran dengan KEBATILAN.

Hadis Baginda Rasulullah SAW ini mungkin dapat mewujudkan lebih banyak pencerahan kepada idea yang diketengahkan tadi.

seseorang lelaki itu tidak akan mencapai tahap orang yang bertaqwa sehingga dia meninggalkan perkara-perkara harus kerana khuatir terjebak ke dalam perkara haram
(HR Ibnu Majah)

اتق الله حيث ما كنت وأتبع السيئة الحسنة تمحها وخالق الناس بخلق حسن

" Bertakwalah kamu di mana kamu berada, ikuti perbuatan jahat kamu dengan perbuatan yang baik pasti akan dihapuskan dosa perbuatan jahat itu dan hendaklah kamu berakhlak bersama manusia dengan akhlak yang baik."
(Hr Tirmizi dan Ahmad - hadis bersanad hasan)

Atau kalam Saidina Ali ini lebih pedas membidas:

Sudah cukup untuk engakau dikira pengkhianat apabila engkau menjadi orang yang setia kepada pengkhianat

Ertinya di sini, seandainya diri masih setia menjadi hamba abdi kepada hawa nafsu yang mengabdi ke arah kemungkaran maka, kitalah pengkhianat kepada fitrah kebaikan yang Allah kurniakan.

Awasi dirimu daripada variasi dan campur aduk yang bisa memusnahkan identiti seorang HAMBA. Pencerahan pemikiran dan penyegaran niat perlu sentiasa dilakukan agar selamat jalan yang ditempuh dan benar bekalan yang dibawa.

Hai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan berimanlah kepada RasulNya, nescaya Allah memberikan rahmatNya kepadamu dua bahagian, dan menjadikan cahaya untukmu yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan serta Dia mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pengampun dan Penyayang.”
Surah Al-Hadid:28

Wallahua’alam..

3 comments:

c's said...

bleh x akk paste bg pihak akk anta nih utk the zikr?

org suwuh tulis, xdpt2 idea~

:D

Tinta Qubnani said...

c's, my sifu...

sila2..

tulisan ni xseberapa, harap ada manfaat drpdnya...
jgn lupe letak sumbernye dr mane..

hehe..

Salhatul Asma Ruslan said...

~wa la talbisul Haqqa bil batil!!~