Friday, August 7, 2009

Wasiat Raja Melayu

Salam Hormat untuk semua..

Kali ini penulisan saya adalah tanpa niat untuk membuat sebarang ulasan. Cumanya saya mahu menatap sepuas-puasnya titik sejarah tanah air saya. Bulan ini sekali lagi siulan sang perindu merdeka berbunyi.

Buat tatapan semua, barangkali juga peringatan. Tinjau-tinjaulah hembusan bayu atau mungkin juga taufan yang sedang melanda tanah air dan moleklah untuk mengamati sebaiknya wasiat ini.

Wasiat yang disampaikan semasa raja-raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 itu ialah:

  • Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta milik kamu, kami tubuhkan Rejiman Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
  • Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan raja-raja Melayu memerintah negara ini.
  • Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan.
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu.
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada raja-raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).
~merdeka bukan ertinya lepas bebas berlari tapi ertinya terarah dan terpuji jejak kaki~

2 comments:

.:dyla lokman:. said...

suka post ini!

Tinta Qubnani said...

suka? wah! sungguh x disangka..
mmm...agak subjektif untuk ditakrifkan..

mungkin D-va ada satu tafsiran yang menarik?