Tuesday, May 26, 2009

Peluru Saya

Bismillahirrahmanirrahim


Tadi saya menembak lagi. Tapi saya buntu tembakan saya mengena atau tidak.atau mungkin tersasar, salah langkah sasaran lain yang menjadi mangsa tusukan tajam peluru yang tak berisi belerang itu. Tapi sebetulnya tadi saya tidak pasti perlu atau tidak saya menembak. Menggarap semula segala yang ternokhtah di sukma, sekadar mahu menyampaikan apa yang dirasai oleh saya selama ini. Mungkin ada malangnya, mangsa tembakan saya itu belum sampai masanya untuk menerima bahana tembakan saya.


Peluru saya berbunyi begini “ Perlukah menjawab persoalan itu. Semua orang berhak mendapat dan menikmati frasa kata ‘kesayangan’ dan ‘kepunyaan’. Islam sendiri sudah mengatakan semua berhak untuk menjadi sohibul kasih sayang”. Saya nampak ketiadakpuasan atau mungkin kejelikan terhadap kalam saya pada wajah mangsa saya. Bukan saya berhodoh sanagka. Tapi memang itu yang selayaknya saya terima.


Sebenarnya saya tidak mahu terkeliru dan mengelirukan malah mengharu birukan keadaan dengan segala kalam saya selama ini. Entah apa yang saya tulis ini. Saya hanya mahu manusia mengerti akan pencerahan pemikiran yang sedang saya lalui dan yang sedang saya sendiri mencari. Aduh! Saya sudah penat dengan sekular yang menular dalam diri. Barangkali ini padahnya menjadi seseorang yang bersifat fleksible. Buka maksud saya fleksible itu parah, tapi landasan ke arah fleksible itu yang menyebabkan barah menjadi pemangkin segala sel pembunuh. Senyap tetapi hebat kesannya. Bahkan sepastinya tiada penawar jika sudah menempah tempahan khas di kebuk kematian.


Sekarang senjata saya hanya papan kekeunci dan otak sebesar dua penumbuk yang memandu saya untuk melontar segala keterdesakan perkataan saya sekarang. Rasa bagai mahu menumbuk paparan skrin di depan mata ini. Biar berhambur pekat merah darah dari buku lima saya jika itu cukup untuk saya merasai kepuasan mencerna segala kekontangan yanga melanda. Apa yang dilontarkan bagai hanya di awangan. Tapi saya tidak mahu itu. Biar samapai juga dia ke bumi tidak sesat dan menjadi entiti di angkasa.


Bagaimana seorang yang ingin mencari hakikat Islam dalam mencari erti yang sebenar-benar bagi istilah kasih,sayang,cinta dan suka. Ah! Begitu kontot akal manusia. Kamu tahu, kita memang perlu mengakui hakikat ini. Manusia itu sememang bersifat terlalu terhad. Tidak ada variasi yang berbilang-bilang. Huh! Variasi itu sendiri bermaksud berbilang-bilang dan pelbagai. Nah, lihat lagi bukankah terlalu terhad dan kontot kemahiran dan kemampuan manusia? Saya begitu tidak senang memikirkan hal ini. Mungkin saya sendiri tidak punya kosakata yang baik untuk menerangkan segalanya. Tapi, sememangnya kita perlu mengakui memang Dia YANG MAHA LUAS. Kita hanyalah hasil rekaanNya. Dia berhak menentukan hasil karyaNya. Pesetkah, gemukkah, Sumbingkah. Segala terletak di tanganNya. TanganNya di atas tangan kita.


Berbalik pada peluru saya. Saya mahu katakan di sini bahawa manusia miliki hanya sedikit dan sangat terhad cuma daya untuk menakrifkan sesuatu maksud. Lihat ini, cinta,sayang,suka dan kasih. Saya bagi misalan. Hanya Allah yang berhak dicintai dengan sepenuh hati. Saya mencintai ibu sepenuh hati. Saya cinta akan kamu(makhluk). Saya suka pulasari. Saya kasih akan datuk. Allah kasihkan makhlukNYa. Soleh sayang akan rumahnya. Karim sayang akan khazanah itu. Saidina Umar begitu mencintai rasulullah SAW.

Nah! Bagaimana anda meletakkan pengkadaran bagi maksud dan tafsiran semua ayat ini. Sedangkan penggunaan perkataan hampir sama dan berulang-ulang penggunaannya. Jadi, saya merasakan adalah tidak salah saya meluncurkan peluru tadi. Cuma mungkin sasaran saya tidak benar-benar memahami akan apa yang cuba saya mahu dia fahami dan amati. Atau mungkin saya sendiri menggunakan peluru yang salah. Natijahnya, saya menerima senyuman sinis yang begitu menghiris semangat saya. Tapi bukan itu meneyebabkan saya terus menyiput sebaliknya drastik lagi keazaman peluru saya bertukar menjadi peluru berpandu untuk menyerang dan menerjah lagi. Terima kasih wahai mangsa peluruku.


Sesungguhnya, hakikatnya Cinta dan Sayang atau apa-apa lagi perkataan yang sesinonim dengannya membawa maksud yang infiniti. Terpulang bagaimana individu untuk manafsirkannya. Buktinya, banyak sahaja golongan salafussoleh yang telah dihukum dengan begitu ngeri dan kejam kerana perkataan mereka. Pada hakikatnya bukan mereka yang salah. Tetapi sang telinga dan gumpalan pejal dan cecair dalam kepala yang menerima angin kalam mereka yang salah mentafsir. Mungkin tidak dipandu wahyu dan serakah nafsu yang bermaharajalela yang rakus membaham segala kalam demi kepentingan yang busuk dan hanyir dalam diri. Ego bertakhta di hati. Sehinggakan singgahsana kebenaran diroboh dan disental-sentak hingga hanya meninggalkan debu-debu berjisim satu molekul sahaja yang terawang-awang di bawa angin.


Huh! Saya tidak dapat menafsirkan apa yang terdetik di hati kalian. Saya memang mahu menjadi jujur melempiaskan segala yang bersarang di sukma ini. Mungkin saya mempamerkan kebodohan saya. Biar melondeh segala cindai yang menutupi kejahilan ini. Saya mahu mencari kebenaran yang hakiki. Islam itu terlalu universal. Sehinggakan ada yang sesat tersadai, kepenatan dan mungkin akhirnya mengiktiraf dirinya dengan pelbagai maqam yang mungkin dilaknat olehNya. Mungkin juga itu hanya bayangan dalam lapangan daya imaginasi mereka yang terkandas. Bukan saya mengatakan Islam itu melelahkan ummah. Telunjuk saya sendiri tidak mahu kufur pada Penciptanya. Saya tidak juga mahu mendabik dada pada Yang Maha Kaya Agung. Silap-silap menjadi kufur saya ini. Saya hanya mahu memohon izin dariNya untuk menjentik sedikit hati yang ingin mencari hakikat keindahan Islam itu dengan kudrat yang juga dipinjamkan olehnya.


Mengembara mencari hakikat Islam bukan semudah menyertai ekspedisi merentas empat benua dengan pacuan empat roda. Tapi lebih dari itu. Yang pasti kesesatan dan kefuturan pancari-pencari Islam itu kerana mereka terlalai bahawa ada lompong yang tidak ditampal sebelum menyelam ke dasar samudera. Lompong itu apa? Lompong itulah As-sohihul Aqidah. Akibatnya mereka lemas bahkan maut dalam lautan penipuan dan kejahilan yang mungkin sememang tidak Allah mengizinkan hati-hati yang hanyir itu untuk duduk di atas dipan Yang Mulia ini iaitu Ad-Dinul Islam. Ya Allah, aku tidak mahu menjadi pemangkin murkaMu. Aku hanya mahu terus berusaha menggunakan perca kurniaanMU untuk kembali menyulam Iman yang kian merapuh dilanda terik mendung dunia ini.


Perhentian seketika peluru saya ini adalah dengan saya mahu diri saya mengakui bahawa semua mangsa saya punya hak untuk menfsir segala kalam saya. Tapi doa saya biar mangsa-mangsa peluru saya itu mentakwil segalanya bukan mengikut logika akal yang ada nakhoda yang ditabal secara rasmi yakni Nakhoda Keimanan yang Punya kredibiliti dan diiktiraf oleh Yang Teramat Mulia Tuan Wahyu. Kerana apa? Kerana Yang Teramat Mulia Tuan Wahyu itu begitu istimewa. Begitu sempurna sehinggakan tiada tertanding oleh segala peneraju di dunia. Dan hanya satu yang dapat mengungkap segala keelokkan paras rupa dan sifat miliknya iaitu kerana Dia diturunkan ke dunia ini dengan thoriq yang mulia oleh ALLAH RABBUL’ALAMIN....


1458

26052009

MEJA BULAT MILIK SI BULAT

No comments: